Komen Penonton

“excited tengok filem ni pd 1st day ditayangkn hari ni.. mmg berbaloi menonton filem ni!! =)

sy bg 10 bintang utk filem congkak.. sgt best!! mmg menyeramkan!! syabas utk Ahmad Idham n seluruh krew serta pelakon Congkak..

keep it up!!”

Dari Dyla Dell

Advertisements

April 17, 2008 at 7:35 pm 10 comments

Peringatan Penting!

“Ibu-ibu mengandung dan pengidap penyakit jantung dinasihatkan agar tidak menonton filem ini”. Begitu juga dengan kanak-kanak di bawah usia 13 tahun diminta menonton bersama penjaga”

Amaran keras oleh Lembaga Penapisan Filem (LPF)

April 12, 2008 at 12:39 pm 9 comments

Reviu Filem Congkak

CONGKAK, FILEM SERAM ‘BLOCKBUSTER’ 2008.

poster-web.jpg

Selepas kejayaan filem Jangan Pandang Belakang yang membuat kutipan RM 7.5 juta, paling banyak dalam sejarah filem Malaysia. Sekali lagi MIG akan melakar satu lagi sejarah apabila filem terbitan ke 23, Congkak, akan ditayangkan secara serentak di 70 buah pawagam di Malaysia, pembukaan filem Melayu terbesar dalam sejarah perfileman bermula dari Jalan Ampas di Singapura. Filem yang diadun dengan sistem bunyi Dolby Digital Surround EX yang setaraf dengan filem-filem keluaran Hollywood pastinya akan memberikan satu impak dan kesan yang cukup mendalam kepada peminat-peminat filem seram tanahair.

Filem Congkak menerima arahan dari pihak Lembaga Penapisan Filem (LPF) yang tidak mengalakkan pesakit jantung, darah tinggi serta ibu-ibu mengandung dari menonton filem ini, memang ada kebenarannya. Congkak telah dicipta untuk menakluki minda dan perasaan peminat filem seram tanahair. Setiap babak yang dihasilkan cukup mendebarkan dan pasti membuatkan anda tidak senang duduk, ini kerana dari ‘shoot’ kamera, sistem bunyi yang mengkagumkan dan jalan cerita yang cukup mendebarkan, ianya akan menjadi filem seram ‘blockbuster’ untuk tahun 2008.

Secara keseluruhan, Congkak memaparkan realiti kehidupan dan budaya ‘makhluk halus’ dan ‘penunggu’ yang telah wujud dalam masyarakat nusantara selama ini. Tahniah diucapkan kepada tenaga produksi, serta pengarah filem ini, Ahmad Idham dan skrip oleh Pierre Andre, yang telah membuat ‘kerja rumah’ bagi memastikan ketepatan dan realiti sebenar bagaimana dunia perubatan Melayu.

Dari sudut teknik pengambaran, Congkak telah memberikan satu perspektif baru serta telah menetapkan satu standard baru filem Malaysia, di mana mutu teknikal yang dihasilkan cukup berkualiti. Selain dari itu, Congkak memaparkan sinematografi yang cukup bagus, menarik dan pasti membuat sesiapa tertawan.

Walaupun dari pandangan beberapa pengkritik, jalan cerita Congkak agak biasa, tapi itulah sebenarnya realiti kehidupan. Jika mahu mencari kelainan, adakah sesuai jika ingin membuat kisah seram di Stesyen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS)? Jadi persoalan mengenai jalan cerita yang agak biasa tidak menjadi masalah, selagi penyampaian jalan cerita dan mesej yang ingin disampaikan dapat diterima oleh penonton.

Dari sudut lakonan, penghayatan watak serta impresi wajah memang wajar diberi pujian. Setiap pelakon telah menjiwai watak mereka. Pujian diberikan kepada dua pelakon cilik iaitu Erin Malek serta Erynne Erynna yang berjaya memberi nafas kepada Congkak.

Jika sebelum ini, cerita-cerita seram di nusantara mengambil contoh watak dan karektor hantu berpandukan kepada filem seram dari Hong Kong, tetapi bagi Congkak, nilai dan watak makhluk halus atau penunggu itu sendiri terhasil secara unik dari karektor yang telah wujud melalui lisan dari zaman nenek moyang kita dahulu. Dengan penunggu yang berupa menjadi seorang wanita tua yang cukup hodoh serta suka kepada kanak-kanak, serta makhluk ‘lintasan’ yang akan menguasai sesiapa sahaja yang melalui kawasan mereka, menjadikan watak ‘hantu’ dalam filem Congkak sesuatu yang unik.

Selain dari itu, Congkak menonjolkan nilai-nilai kekeluargaan serta konflik yang perlu dihadapi bersama-sama. Inilah sesuatu yang cukup menarik mengenai Congkak, walaupun filem seram tetapi nilai kekeluarga yang masih dipegang teguh oleh masyarakat nusantara tidak pernah diketepikan.

Namun, di atas garis panduan yang telah ditetapkan oleh LPF dalam produksi tanahair menghasilkan filem seram tempatan. Beberapa babak yang cukup menyeramkan terpaksa dibuat ianya sekadar mimpi. Tetapi ianya tidak mencacatkan garis cerita tetapi ianya menjadikan Congkak lebih suspen dan dramatik. Filem berdurasi sekitar 90 minit ini cukup mencabar jiwa. Selama menonton filem ini, penonton tidak akan merasai betapa cepat masa berlalu.

Selain dari tayangan di Malaysia, Congkak juga telah ditempah untuk tontonan di negara Filipina, Singapura, Indonesia serta Thailand. Namun yang pasti Congkak telah menetapkan satu tahap sendiri untuk pengiat seni tanahair bagi menyaingi atau sekurang-kurangnya setaraf dengan filem ini.

Congkak merupakan filem seram yang cukup bersedia membawa perasaan penonton bersama-sama, dalam mengikuti pengembaraan yang cukup realistik dan menakutkan. Bagi mereka yang inginkan kelainan, atau mereka yang cukup mengemari filem genre seram dan suspen, Congkak menjadi jawapannya.

Mac 28, 2008 at 11:41 am 1 komen

Majlis Pra Tonton Media Filem Congkak

img_8964.jpg

Pada 26hb April yang lalu, bertempat di Golden Screen Cinema, New Wing, Pusat membeli belah One Utama, telah diadakan satu majlis pra tonton filem seram terbaru oleh Metrowealth, iaitu filem Congkak.

Pra tonton ini telah dihadiri lebih dari seratus jemputan termasuk pelakon, artis dan media yang sentiasa memberikan sokongan kepada industri filem tempatan.

img_8935.jpgimg_8937.jpgimg_8987.jpg

Mac 28, 2008 at 11:39 am 1 komen

Filem Congkak Lakonan Erynne Erynna Akan Kaut RM 10 Juta?

Filem keluaran Metrowealth yang ke 26, Congkak yang akan ditayangkan pada penghujung April depan dijangkakan akan mengaut sekurang-kurang RM 10 juta dari kutipan tiket sekaligus akan mencatat sejarah sebagai kutipan filem yang paling tinggi dalam sejarah industri perfileman di Malaysia.

Menurut dari sumber dalaman di Metrowealth, walaupun Congkak belum ditayangkan kepada umum, tetapi filem berkenaan telah mempunyai permintaan dan bersedia untuk dipasarkan di Indonesia, Thailand, Brunei, Singapura dan Philipina. Untuk pasaran dalam Malaysia pula, pihak Metrowealth telah mengedarkan sebanyak 70 buah salinan untuk trailer filem terbabit.

Filem yang mengisahkan bagaimana sebuah keluarga yang mengalami peristiwa pelik ketika bercuti di sebuah banglo di tepi tasik. Kejadian pelik semakin dirasai apabila setiap malam, mereka mendengar ada orang yang bermain congkak sehingga menimbulkan persoalan kepada mereka. Apakah yang akan berlaku dan apakah yang akan terjadi kepada keluarga itu.

Filem arahan Ahmad Idham dan dibintangi oleh Pierre Andre ini dijangka akan mengulangi sejarah kutipan filem Jangan Pandang Belakang iaitu RM 7.2 juta termasuk hasil kutipan dari negara Asean dan membolehkan ianya dinobatkan menjadi kutipan filem tertinggi bagi filem Malaysia setelah diungguli oleh Lagi-Lagi Senario sebanyak RM 6.3 juta.

Februari 29, 2008 at 12:51 pm 2 comments

Filem Congkak Arahan Ahmad Idham : Gambar Pelakon

Artikel ini dipetik dari blog Sensasi Selebriti

Bertempat di Pejabat MIG tanggal 18 Jun 2007 lalu, berlangsung Majlis Doa Selamat Pengambaran Filem ke 24 terbitan Metrowealth berjudul Congkak. Dihadiri oleh beberapa orang pelakon utama dan pengarah serta krew penerbitan, majlis ini pada saya sebagai satu pemangkin untuk menyalakan obor semangat kepada kejayaan karya terbaru Pierre Andre ini. Semenjak kejayaan besar filem Jangan Pandang Belakang, nampaknya Pierre Andre semakin giat bekerja dan diberikan kepercayaan merealisasikan impian MIG.

Terima kasih MIG kerana sudi menjemput Sensasi Selebriti. Semoga filem Congkak yang sedang dalam pembikinan ini akan selamat dan sempurna menjalani pengambaran. Untuk pengetahuan pembaca, filem Congkak ialah sebuah filem seram. Bayangkan malam-malam buta ada orang main congkak di ruang tamu rumah anda… seram tak? Hehe, Mak Mah dan Nanu Baharudin pun ada berlakon sama. Fasha Sandha je yang takde… Mesti meletops ni, kan? Adakah filem ini sehebat Jangan Pandang Belakang atau lebih dahsyat daripada itu? Sama-sama kita tunggu.

[tags]Pengambaran filem, shooting film, Congkak, permainan budaya Malaysia, Fasha dan Pierre bercium, Fasha Sandha, Nanu Baharudin, Permainan rakyat, Fasha Sandha, Pierre Andre, Jangan Pandang Belakang, filem Melayu, Gambar artis sensasi, foto selebriti, Metrowealth[/tags]

Antara foto-foto di Majlis Doa Selamat Pengambaran Filem Congkak:

Februari 29, 2008 at 12:36 pm 10 comments

Permainan Ahmad Idham dalam Congkak

Oleh SHAZRYN MOHD. FAIZAL

FILEM Jangan Pandang Belakang (JPB) terbitan Metrowealth telah berjaya menaikkan nama Ahmad Idham sebagai pengarah dan pelakon muda berbakat besar, Pierre Andre sebagai penulis skripnya.

Filem yang berjaya mengaut kutipan hampir RM7 juta itu telah membuktikan bahawa skrip dan jalan cerita yang ringkas tetapi padat berjaya mempengaruhi penonton pelbagai latar belakang.

Kini sebuah lagi filem seram terbitan Metrowealth (MIG), Congkak sudah pun selesai penggambaran. Masih lagi mengekalkan Ahmad Idham di kerusi pengarah sementara skrip dan lakon layarnya pula, hasil gabungan Ahmad Idham dan Pierre Andre.

Ketika ditemui di lokasi penggambaran filem tersebut di Chalet Kemensah, Hulu Kelang, Selangor, Ahmad Idham menjelaskan, Congkak tetap mengujinya sebagai pengarah meskipun JPB telah membuktikan kehebatannya mengarahkan filem seram.

“Kalau dalam JPB, jalan ceritanya mengisahkan tentang saka dan cara mengubatinya, tetapi kali ini, saya mengambil kisah permainan tradisional Melayu yang mungkin kita sendiri tidak tahu kisah di sebaliknya.

“Saya banyak melakukan penyelidikan dan juga menemubual orang-orang tua di kampung bertanyakan tentang congkak. Malah, Pierre Andre juga melakukan penyelidikannya sendiri dan lahirlah skrip hasil nukilannya. Hasil gabungan saya dan dia, maka kami realisasikan mitos itu dalam filem Congkak dengan sebaik mungkin,” kata Idham.

Tambahnya, belum ada lagi filem Melayu yang mengetengahkan kisah permainan tradisional Melayu dan dalam filem ini, dia cuba masukkan unsur mistik dan misteri yang menyelubungi permainan congkak itu.

Ahmad Idham yang pernah merangkul anugerah Pengarah Harapan pada Festival Filem Malaysia ke-16 menerusi filem Mr. Cinderella itu juga berkata, apa yang ditampilkan dalam filem Congkak adalah berlainan dengan filem seram yang sedia ada.

“Penonton sekarang sudah semakin bijak. Jika kita sering tampilkan filem seram yang menunjukkan imej hantu, mereka pasti akan membandingkan dengan filem-filem seram asing yang lain,” ujarnya.

Keistimewaan filem seramnya kali ini, kata Ahmad Idham, adalah intipatinya yang dekat kepada kaum Melayu dan masyarakat Malaysia khususnya.

Identiti sendiri

“Kita perlu ada identiti sendiri agar dunia luar tahu filem seram kita adalah asli dan tidak mengikut filem seram yang sudah diterbitkan. Malah, apa yang membanggakan saya, kini kaum lain juga mula menghargai filem Melayu dan sanggup mengeluarkan wang menonton di pawagam,” jelasnya bersungguh.

Ketika ditanya mengapakah Riezman Khuzaimi dan Nanu Baharuddin menjadi pilihannya menerajui filem ini, Idham berkata, ciri-ciri bapa dan ibu terdapat pada kedua-dua pelakon itu.

“Riezman dan Nanu mempunyai chemistry yang kuat dan saya lihat mereka sungguh serasi sebagaimana dalam filem Waris Jari Hantu. Mungkin ramai yang mempertikaikan mengapa memilih pelakon yang tiada nilai komersial.

“Zaman sekarang sudah berbeza. Penonton memandang pada jalan cerita dan skrip. Ada juga filem yang mempertaruhkan bintang popular, tetapi tidak pun membuat kutipan box-office. Lihat sahaja kejayaan JPB. Kalau hendak ikutkan, Pierre Andre tidaklah popular tetapi kerana jalan ceritanya menarik, filem itu mampu mengutip hampir RM7 juta,” kata Idham atau nama penuhnya, Ahmad Idham Ahmad Nadzzri.

Ditanya adakah Congkak akan menggunakan teknik kesan khas teknologi imej janaan komputer (CGI), dia menjelaskan ada beberapa adegan yang memerlukan teknik itu bagi menambahkan lagi rasa seram kepada penonton.

“Antara adegan CGI yang akan digunakan adalah adegan di mana bumi terbelah dan juga mewujudkan efek seram pada lembaga penunggu itu yang dilakonkan oleh Ruminah Sidek,” katanya.

Februari 29, 2008 at 12:07 pm 1 komen

Kiriman Terdahulu Newer Posts


Kutipan Congkak

Kutipan Di Malaysia: RM 4.5 juta Kutipan Di Singapura : RM 1.5 juta.

Welcome To Congkak Blog

Selamat melayari blog filem Congkak! Blog ini akan memaparkan segala berita, gambar, siaran akhbar. komentar dan apa sahaja tentang perkembangan filem Seram Paling Dalam Sejarah filem Melayu!

Trivia

Tahukah anda, ada sesetengah gambar di dalam blog ini tidak boleh diletakkan bersama-sama. Ada gambar perlu diletakkan secara berasingan.

Kiriman Terbaru

September 2017
I S R K J S A
« Jul    
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930  

Tulisan Terbaik

Blog Stats

  • 49,639 hits